Podrobné info k focení i ceníku a nejčastější foto mýty
V úvodu si dovolujeme shrnout několik podstatných informací, prosím, čtěte pozorně:
1.) NEPOSKYTUJEME předvýběr, což znamená, že fotografie vybíráme my sami. K tomuto rozhodnutí nás vedla praktická zkušenost, kdy se tento model osvědčil jako nejvíce pružný a nejvíce efektivní. Proto, prosím, nežádejte o zaslání předvýběru vašich snímků. Zákazníci, kteří mají zájem o vlastní výběr mohou využít tzv. expresního výběru, který díky svoji expresní podstatě neovlivňuje efektivitu a pružnost zpracování. Za jakých podmínek lze využít expresního výběru je popsáno v následujícím bodě.
2.) NABÍZÍME tzv. expres výběr, který je možný pouze pokud k němu dojde poté, co bude vaše fotografování u konce. Základní předvýběr provede fotografka po skončení focení. Zákazník si udělá svůj výběr z tohoto předvýběru bezprostředně po skončení focení. Zájem o tuto možnost je třeba hlásit předem již při domlouvání termínu focení. POZOR: Expres však neznamená během několika minut, expres znamená pouze to, že předvýběr bude svým rozsahem optimalizovaný k finální volbě na místě a že k finálnímu výběru dojde před tím, než ukončíme společné setkání. Tato možnost se vztahuje na zákazníky, kteří jsou ochotni a mají časovou možnost setrvat u nás k vůli předvýběru a výběru. Tuto fázi neprovádíme ve spěchu během pár chvil a už vůbec ne pod nátlakem netrpělivého klienta. Pokud nedisponujete po focení časem ani trpělivostí, pak tuto nabídku, prosím, nevolte.
3.)ŽÁDNÉ SNÍMKY (opravdu žádné, ani “pouze“ pár) nefotíme na vaše přinesené fotoaparáty a to ani v případě, že máte snímky z vašeho foťáku rádi a ani z jakékoliv jiného důvodu. Fotíme výhradně s vlastním vybavením a žádná kombinace, ani částečná s tím vaším, není možná, proto o to, prosím, nežádejte.
4.)REALIZUJEME pouze takový styl focení, který vidíte v našem portfoliu. Pokud vás zaujal, velmi děkujeme, vážíme si vaší přízně a velmi rádi vám snímky vyhotovíme. Pokud však naše práce neodpovídá vašim představám, oslovte jiného fotografa, jehož portfolium odpovídá vašim požadavkům, prosím nežádejte o realizaci focení v jiném pojetí než v jakém vidíte v naší foto prezentaci. Náš koncept focení je založen na tom, že nás oslovují lidé, kterým se líbí, co a jak fotíme.
Foto mýty
Pro všechny, kteří mají rádi tzv. inside view, tedy vnitřní vhled, jsme připravili informační shrnutí, které přibližuje cenovou politiku A.A.A. Photography. Pro tento krok jsme se rozhodli, protože ohledně této problematiky koluje mezi lidmi mnoho neopodstatněných mýtů. Ve značné míře je to dáno tím, že člověk, který se pohybuje mimo fotografickou branži, nemá možnost znát rozsah této práce. Přišlo nám proto praktické, aby náš zákazník věděl, co vše za své peníze získává.
Optikou A.A.A. Photography rozebereme aspekty, které odrážejí naši cenu. Analýzu provedeme v kontextu častých mýtů, které ohledně fotografických služeb panují
Mýtus č. 1
„Udělat pár hezkých fotek je otázka několika cvaknutí, nic na tom není.“
Skutečnost:
O tom, zda je fotografie krásná rozhoduje celá řada faktorů. Z těch opravdu zásadních jmenujme například příjemně zvolenou kompozici a úhel, který focenému sluší v maximální možné míře. K dosažení obojího je nutné celkové aranžmá promýšlet. S prostým cvakáním bez rozmyslu a narychlo tedy logický krásných snímků nedocílíte.
V A.A.A. Photography dbáme na to, aby se zákazníkova tvář a postava s hledáčkem našeho fotoaparátu seznámily opravdu důkladně a abychom vyzkoušely všechny možné úhly snímání tak, abychom poté ve výběru zodpovědně zvolili ten nejslušivější. Výsledných deset nejlepších snímků je výsledkem pečlivého výběru.
Ono seznámení není otázkou pár chvil, čekáme na to, až se klient uvolní, což se výrazně projeví v jeho obličejové mimice. Většina z nás a je to přirozené, před objektivem podvědomě ztuhne, protože není zvyklá na spolupráci s fotografem. Pokud navíc ví, že na jeho focení je vymezen například konkrétní čas, může se v jeho výrazu objevit navíc i stres z toho, zda se krásné snímky stihnou vůbec nafotit. Ničemu z toho náš zákazník není vystaven. Počkat na jeho pohodový výraz je našim cílem a díky tomu, že fotíme jednu, maximálně dvě zakázky za den si můžeme dovolit nabídnout takový časový rozsah, který v zákazníkovi nevyvolává pocit časové tísně. Dle uvážení fotografky lze fotit až několik hodin.
Závěr:
Za své peníze tedy nezískáváte pouze fotografie, ale i čas, který fotograf věnuje vašemu focení a za jeho tvůrčí myšlenku, resp. styl, kterým snímky realizuje.
Mýtus č. 2
„Kamarádka dostala od fotografa několik desítek fotek za pár stovek, ty jich máš míň a za několik tisíc, je to předražené. Tolik peněz za to nedám. Vždyť to jenom vyfotí.“
Skutečnost:
Zde je třeba zdůraznit, že jde o několik kategorií konceptů fotografování – s úpravami, bez úprav či s pouze určitým objemem úprav. Cenově je proto nelze vůbec porovnávat, protože charakter zpracování se z hlediska náročnosti diametrálně odlišuje, což cenu rovněž ovlivňuje. Abychom mohli přistoupit k objektivnímu cenovému porovnávání, je nutné porovnávat pouze takové nabídky, jejichž obsah služeb je co do rozsahu obdobný. Proto o předraženosti nemůže být řeč. Zde se lze odkázat na obecný fakt, že kvalita má také svoji adekvátní cenu, což platí ve všech oblastech a foto branže není výjimkou.
Zároveň však právě toto je faktor, který tento mýtus podporuje – laik často nemá představu, co vše se s fotkou může dít před tím, než uvidí její výslednou podobu, tudíž pak nedokáže rozpoznat, kolik a zda bylo na té či oné nabídce stráveno času.
Že nejde „jen“ o focení jsme rozebrali v rámci prvního mýtu a nyní půjdeme ještě o krok dál – k postprodukci. Na té si ukážeme, proč míra postprodukce ovlivňuje cenu. Postprodukce je proces úpravy fotografií. Dobře vyfocená fotka je základ, představte si ji ale jako cenný, avšak zatím surový diamant, který opracování do podoby drahokamu teprve čeká. V oblasti fotografie se pod oním opracováním skrývá právě postprodukce, tedy činnosti, které snímky dotáhnou k dokonalosti.
V A.A.A. Photography vždy vše u každého snímku zcela individuálně, dávkové sériové úpravy nejsou součástí naší filosofie. Naše postprodukce je časově náročná. Vlastním úpravám ještě navíc předchází výběr těch nejlepších snímků z vašeho foto dne, což pokud je děláno opravdu důkladně a zodpovědně také není otázkou pár minut. Celková práce na vaší zakázce od pořízení snímků až po odevzdání zakázky, je proces trvající v řádu mnoha hodin.
Objem hodin a množství práce nelze v celkové ceně pominout a musí být její součástí, protože představují klíčovou fázi při vzniku výsledné zakázky. Z tohoto úhlu pohledu tedy cena rozhodně předražená není.
Dostane-li někdo mnoho fotografií za nízkou cenu, pak jde zpravidla o snímky, kterým výše popsané není věnováno buď vůbec či v menším rozsahu jak do objemu času tak do množství postprodukčních aktivit. Díky tomu si může svoji cenu nastavit níže. Zde je pak otázkou, co klient od fotografie očekává.
Závěr:
Za své peníze tedy vyjma fotografií a času fotografa během focení platíte také za čas, který věnuje postprodukční práci na vašich snímcích a za realizaci postprodukčních činností.
Mýtus č. 3
„Vždyť k tomu potřebuje pouze foťák.“
Skutečnost:
Bez fotoaparátu a objektivů to samozřejmě nejde, zde je však třeba dodat, že tato fototechnika stojí také nemalé peníze, tedy slovo pouze není na místě, ani pokud by si fotograf opravdu vystačil pouze s fotoaparátem. Každý fotograf však samozřejmě potřebuje své vybavení, které zahrnuje mnoho a mnoho věcí. Například A.A.A. Photography disponuje mnoha fotopozadími, fotopodlahami, technickými konstrukcemi, na kterých jsou zavěšeny a celou plejádou fotorekvizit. Prakticky všechny položky jsou finančně nákladné, přičemž dochází k jejich průběžnému doplňování. I díky tomu všemu vám jsme schopni nabídnout servis, který je u práce fotografa nezbytný a i ten je třeba do ceny promítnout.
Závěr: Vyjma času a práce, které fotograf věnuje vašemu foto balíčku při samotném focení a poté v rámci postprodukce získáváte za své peníze také využití tohoto vybavení.
A nyní z jiného pohledu
Lidé běžně utrácejí v řádu stovek korun na pravidelné a někdy i časté bázi. Mnoho z těchto položek jsou spotřebního charakteru. Například lístek do kina, něco na zub, ingredience na dobrou večeři a podobně. Večeři i něco na zub sníte, film shlédnete a je po všem. Zůstane dobrý pocit, ale fyzicky nezůstane nic. Naše fotografie vám však na rozdíl od výše zmíněného zůstane hmatatelně po mnoho let a vlastně i napořád.
V každé obdržené fotce je ukryto mnoho práce a péče provedené s láskou a i proto se domníváme, že naše ceny jsou nastaveny přiměřeně. Pokud se vám naše práce líbí a souhlasíte i s naší cenovou politikou, pak neváhejte a kontaktujte nás.
Rádi naše klienty těšíme nejen fotografiemi, ale také akcemi, proto sledujte sekci Cenové akce, kde budeme nabízet zvýhodněné ceny u různých příležitostí, například k vysvědčení, jmeninám či narozeninám a podobně.